100 złotych sposobów, jak być lepszym w pracy i domu – część 2

jak być lepszym

Oto druga część zestawu 100 trików, taktyk i dobrych pomysłów – wszystko, co najlepsze przez te 3 lata znalazło się na MotywacjaDo. Na końcu większości punktów jest link do tekstów z których dowiecie się więcej o interesującym Was temacie. Przyjemnego czytania i korzystania!

(Część pierwsza 100 złotych sposobów, jak być lepszym w pracy i domu)

51. Nigdy nie przegap dwa razy – zasada Jamesa Cleara, która bardzo dobrze sprawdza się w moim życiu.

Jestem człowiekiem: raz na jakiś czas nie mam ochoty iść na trening, zjem dużą pizze, spędzę kilka godzin na Facebooku lub Netflixie. OK, nic wielkiego się nie stało. Nie stało się, bo wiem, że następnego dnia pójdę na trening, zjemy zdrowy, pełnowartościowy posiłek i nie stracę czasu na szperaniu w necie.

52. Jeśli nie wiesz, co robić w życiu, szukasz wyzwań, jesteś znudzony lub zmęczony pracą w korporacji, to spójrz na listę pisarza i przedsiębiorcy Joela Runyona: 106 niemożliwych rzeczy do zrobienia, które robi jedną po drugiej! Inspiracja level hard!

53. Klucz do motywacji: staraj się wykonywać zadania za każdym razem nieco inaczej. Dan Ariely zapytał pewnego aktora, jak udaje mu się nie znudzić graniem tej samej roli miesiącami czy latami.

Eksperymentował z różnymi gestami, odmiennym akcentowaniem słów lub zdań, zmieniał podejście do swojej postaci. Zapamiętywał również, jak te drobne zmiany wpływały na widzów. W ten sposób jego praca była o wiele ciekawsze – opowiada Ariely.

54. Inny sposób na motywację: nadaj większy sens temu, co robisz. Kiedy w niedzielę wieczorem skręca Cię na myśl o kolejnym tygodniu w firmie, odpowiedz na pytania: jak to co robię pomaga innym ludziom? Jaki sens mogę znaleźć w tym, co wykonuję?

Z takim nastawieniem są szanse, że znajdziemy pozytywną odpowiedź – stwierdza Dan Ariely.

55. Chcesz skończyć z ciągłym sprawdzaniem na telefonie, co nowego wrzucili znajomi na FB?

Wypróbuj metodę proponowaną przez psycholog Larry Rosen. Zaglądaj na Facebooka czy Instagram, ale co 15 minut (i tylko przez minutę). Co 3-4 dni wydłużaj czas między wejściami na mobilny Internet o kolejnych 5 minut. Jest szansa, że zmienisz nawyk. Wolisz bardziej radykalne rozwiązania? Wyjdź z domu z baterią na poziomie 5 proc. To może powstrzymać Cie od ciągłego sprawdzania smartfona. (dowiedz się więcej)

56. Czasu brakuje nam na rzeczy, które nie są dla nas RZECZYWIŚCIE WAŻNE. Jeśli coś jest dla ciebie priorytetem, to na pewno znajdziesz na to czas.

Skąd bierzesz czas na jedzenie trzech posiłków dziennie? Jak ci się udaje znaleźć czas na to całe spanie? Skąd potrafisz wytrzasnąć godziny dla dzieci, żony, chłopaka czy dziewczyny? Robisz to, bo to są sprawy rzeczywiście ważne. To część twojego życia, które nie podlega negocjacji – stwierdza Ryan Holiday.

Jeśli bardzo zależy Ci na robieniu jakiejś rzeczy, to zdecyduj – to jest mój priorytet i nie ma siły, muszę znaleźć na niego 10, 15, 30 minut lub godzinę (jak na jedzenie, spanie, dla dzieci czy ukochanego). (dowiedz się więcej)

brak energii

unsplash.com/scott webb

57. Unikam ludzi, którzy sprawiają, że moje życie staje się gorsze.

Jesteś średnią pięciu osób z którymi jesteś najbardziej związany – zauważa Tim Ferriss, bloger i przedsiębiorca pytany o najlepszą radę życiową i podpowiedź w sprawie kariery.

To nie wszystko. Jeśli poświęcę niewłaściwym osobom czas i energię, to nie będę miał tych zasobów dla ludzi, którzy są dla mnie najważniejsi. (dowiedz się więcej)

58. 1 procent lepszy – codziennie, w każdej dziedzinie na której Ci zależy.

Łatwo przecenić wagę dużych i “głośnych” zmian, a nie doceniać małych lecz podejmowanych codziennie decyzji – zauważa James Clear.

Często nasze klęski lub sukcesy to suma bardzo drobnych lecz powtarzanych regularnie działań. Dlatego czynności na których Ci zależy staraj się wykonywać regularnie i za każdym razem o 1 procent lepiej. (dowiedz się więcej)

59. Jeśli chcesz bardzo szybko zbliżyć się do obcej osoby skorzystaj z zestawu 36 pytań przygotowanych przez psychologa Arthura Arona. Badacz zapewnia: dzięki nim w godzinę będziecie na poziomie intymności, który zazwyczaj można osiągnąć po tygodniu, miesiącu lub latach znajomości (taka rozmowa zagra również w związkach).

60. Nie było łatwo, ale dałem radę: codziennie ścielę łóżko. To drobne, banalne mikro działanie, które ma zdumiewająco duży wpływ np. na naszą produktywność (ładnie dowodzi tego Charles Duhigg w “Sile nawyku”). (dowiedz się więcej)

61. Mało spraw pożera tyle energii, co rozważanie dylematów moralnych. Rozwiązaniem jest dobry system wartości i zdecydowane działanie. Oto jaką wskazówkę daje psycholog Jacek Santorski:

Z perspektywy człowieka, który od 40 lat zajmuje się psychologią, a od 20 biznesem mogę powiedzieć, że dylematy moralne pochłaniają najwięcej energii i kosztują najwięcej. Dlatego mając 65 lat żyję, walczę, uprawiam sport, kocham jak 40-latek, to właśnie dlatego, że nie zmarnowałem życia na tkwienie w dylematach moralnych. Odkąd pamiętam, ustalałem co dobre, a co złe i podejmowałem wybory bez ich odraczania – mówi Santorski w wywiadzie wartym Twojej uwagi.

62. Działaj i myśl, jak starożytni filozofowie stoicy. Brzmi jak spore wyzwanie, dlatego na początek wystarczy świetna książka “Przeszkoda czy wyzwanie” Ryana Holidaya czyli nowoczesna adaptacja przekazu stoików.

Nie kontrolujesz świata zewnętrznego, popełnisz błędy, los ześle na ciebie kłopoty. Masz to jak w banku, bo takie jest życie. Skoro nic z tym nie możesz zrobić, zaakceptuj to, a nawet ciesz się z tych niepowodzeń, bo tak naprawdę przybliżają cię do celu – tak, w dużym skrócie, radzi nam autor „Przeszkody czy wyzwania?”. Jeszcze krócej: tylko od ciebie zależy jak zareagujesz na to, co się wydarzy w twoim życiu więc zareaguj właściwie. (dowiedz się więcej)

63. Czasem nie ma innego wyjścia – trzeba sięgnąć po drastyczne środki. Jeśli boisz się, że może być kłopot z dotrzymanie postanowienia, to użyj aplikacji Stickk (jak nawalisz to pieniądze trafią na partię lub organizację, której nie znosisz: PO, PiS, Komitet Obrony Demokracji czy ONR – niepotrzebne skreślić). (dowiedz się więcej)

64. Pierwszy krok do panowanie nad swoimi emocjami: obserwuj, kiedy się rodzą. Wtedy będziesz mógł na nie odpowiednio zareagować zanim wymkną się spod kontroli. Kolejne kroki znajdziesz w najchętniej czytanym wpisie na Motywacja Do i nr 1 w Google.

65. Cztery kroki dzięki, którym możesz okiełznać wściekłego rozmówcę:

  • zachowaj spokój: opanuj swój “mózg dinozaura”, która domaga się, żebyś odpłacił tym samym tzn. nawrzeszczał na agresora
  • „Proszę, mów wolniej, chcę pomóc” – takie stwierdzenie zadziała, bo zaskoczysz nim rozmówcę, który spodziewa się oporu i walki
  • „Co chcesz żebym zrobił?” – skłonisz rozmówcę do namysłu, może zrezygnuje z prymitywnego sposobu myślenia zakładającego tylko dwa rozwiązania: „ walcz lub uciekaj”
  • zrezygnuj z tłumaczenie, bo to zostanie odebrane jako rodzaj argumentacji (lepiej sprawdza się uważne słuchanie; nie musisz się zgadzać, wystarczy, że słuchasz)

(dowiedz się więcej)

66. Chcesz mieć silniejszą silną wolę? Znajdź rytuały, których będziesz codziennie przestrzegał. Świeże i bardzo ciekawe badania dowodzą, że naszą samokontrolę wzmacniają nawet mało znaczące lub pozbawione głębszego sensu rytuały.

67. „Podejmij jedną trudną decyzję, a zrobienie kolejnej będzie o wiele trudniejsze” – zauważa w fenomenalnej książce „Your brain at work” wybitny badacz mózgu David Rock.

Już od wczesnego popołudnia jesteśmy coraz bardziej wyczerpani pracą i rosnącą liczbą mniejszych i większych wyborów. M. in. dlatego staram się nie zostawiać na koniec dnia najtrudniejszych decyzji i zadań wymagających umysłowego wysiłku (np. pisania). (dowiedz się więcej)

68. Unikaj tworzenia wypełnionej po brzegi listy zadań na dany dzień. 10,15 czy nawet więcej punktów na liście to-do zmieni ją we frustrujący spis pobożnych życzeń (nie dasz rady wszystkich wykonać). Tymczasem pokusa jest duża: wykreślanie wykonanych błahych czynności daje przyjemne lecz złudne poczucie, że robimy postępy. (dowiedz się więcej)

69. Nie myl pozytywnego myślenia z pozytywnym nastawieniem! PM jest nieskuteczne, a bywa wręcz szkodliwe. Typowe dla PM hasła typu “Dream it, believe it, achieve it” nie uruchamiają działań. Fantazjowanie o przyszłym sukcesie może wyssać z Ciebie energię potrzebną do działania.

Zamień naiwny optymizm na pozytywne nastawienie i wiarę w swoje możliwości. Spodziewaj się, że przyszłość przyniesie raczej dobre zdarzenia i patrz trzeźwo na możliwe przeszkody.

Optymizm, który pozwala nam zdobywać górskie szczyty, zakładać firmy, zakwalifikować się na Igrzyska Olimpijskie, a nawet dokonywać prostych zmian w życiu – zacząć dietę czy więcej spać – idzie w parze ze słabym punktem: wszystko może pójść źle – mówi noblista Daniel Kahneman. (dowiedz się więcej)

70. 66 dni – tyle przeciętnie potrzeba czasu, żeby nabrać nowego nawyku. Często myślę, że to baaaardzo długo Żeby odzyskać cierpliwość przypominam sobie, że czas biegnie szybko i po roku mogę mieć sporo nowych, fajnych nawyków! (dowiedz się więcej)

71. Czy prokrastynacja czyli odkładania ważnych spraw na później to Twój problem? Tak, jeśli pozytywnie odpowiesz na pytania z tego rachunku sumienia (autor: prof. Joseph Ferrari)

  • myślisz, że zostało ci więcej czasu na wykonanie zadania niż masz go w rzeczywistości
  • nie doceniasz ile czasu faktczynie trzeba na wykonanie zadania
  • przeceniasz motywację jaką będziesz miał jutro, za tydzień czy miesiąc, kiedy będziesz musiał zakończyć zadanie
  • uważasz, że potrzebujesz dobrego nastroju żeby działać
  • jesteś przekonany, że żeby odnieść sukces musisz lubić to co robisz
  • myślisz, że najlepiej działasz pod presją czasu

(dowiedz się więcej)

72. Ustalaj małe cele, zadbaj o pozytywny dialog wewnętrzny, trenuj, wizualizuj kolejne kroki prowadzące do celu, przemyśl, co może Ci przeszkodzić i jak sobie z tym poradzisz oraz ciągle szukaj sposobów żeby być lepszym i skuteczniejszym – to cztery strategie używane przez amerykańskich komandosów. Sprawdzają się podczas niebezpiecznych misji, a takim polem walki bywa też praca i dom, prawda? (dowiedz się więcej)

73. Obserwuj swoje postępy. Np. sam zapisuję w notesie ile powtórzeń i jakim ciężarem zrobiłem na siłowni. Dzięki temu mogę krok po kroku poprawiać wyniki, być coraz lepszym i dzięki temu zdobywać motywację do działania. Obserwacja postępów sprawdza się również w innych dziedzinach życia – badacze dowiedli, że ma solidny wpływ na osiągnięcie celów i jest kluczowym elementem samoregulacji. (dowiedz się więcej)

schudnąć

74. Przeceniamy rolę silnej woli, a jednocześnie nie doceniamy tego, jak wpływa na nas otoczenie. Jednak nie zaszkodzi mieć nieco więcej samodyscypliny. Silną wolę wzmacnia m. in.: regularne trenowanie (jogi, na siłowni, krav magi, bieganie, co lubisz) oraz obserwowanie, kiedy i gdzie pojawiają się pokusy (mnie dopadają zazwyczaj, kiedy jestem zdekoncentrowany i zmęczony). (dowiedz się więcej)

75. Naszym zachowaniem bardzo często kieruje prosty i potężny mechanizm: opcja domyślna. Z natury leniwi unikamy podejmowania decyzji (wymagają wysiłku, a nasz mózg nie lubi tracić energii). Wybieramy sprawdzone, łatwe rozwiązania. Tymczasem zmiana zachowania wymaga wiele wysiłku.

Dlatego sprytniej jest wykorzystać własne lenistwo (i innych osób) niż próbować z nim walczyć i na siłę wprowadzać zmiany. Skuteczne jest np. rozbijanie dużych zadań na możliwie małe i śmiesznie łatwe do wykonania działania. (dowiedz się więcej)

76. Jak spalić zbędne kilogramy? Nieoczekiwany sposób: prowadź notatki, co i w jakich ilościach jesz. Robienie takiej ewidencji świetnie sprawdziło się w przypadku 1600 otyłych osób uczestniczących w pewnym eksperymencie naukowym: stracili dwa razy więcej kilogramów niż osoby, które nie prowadziły notatek. (dowiedz się więcej)

77. Zakończyć 90 proc. pracy do południa – plan dla ambitnych przygotowany przez przedsiębiorcę Neila Patela (16 wskazówek, jak to zrobić). Wśród ścieżek do szybkiego i sprawnego zakończenia pracy znajdziecie m. in. osiągnięcie stanu flow. (dowiedz się więcej)

78. Naprawdę małej ilości snu potrzebuje 1-3 proc. ludzi. Śpią tylko kilka godzin (kładą się późno w nocy i wstają wcześnie rano), a następnego dnia nie potrzebują drzemki i kawy, mają energię, świetne wyniki w robocie i nie warczą na kolegów/dzieci/żonę/męża. Generalnie zdecydowana większość dorosłych potrzebuje przynajmniej 7-9 godzin snu, starsi ludzie 7-8, a dzieci 8-14 godzin.
National Sleep Foundation proponuje test:

  • czy jesteś produktywny, zdrowy i szczęśliwy śpiąc 7 godzin? Może potrzebujesz 9 godzin żeby być w pełnej formie?
  • czy masz problemy ze zdrowiem, np. nadwagę? Czy jesteś w grupie ryzyka jakiejkolwiek choroby?
  • czy polegasz na kofeinie żeby przejść przez dzień?
  • czy czujesz się śpiący kiedy kierujesz samochodem?

(dowiedz się więcej)

ile potrzeba snu

79. Kiedy zarwałeś noc, nie wszystko stracone. Skorzystaj ze wskazówek, jak przeżyć kolejny dzień po kilku godzinach snu.

80. Nie dawaj się sprawom “niecierpiącym zwłoki”. Żeby wyczyścić swoją listę zadań ze spraw tylko pozornie ważnych i pilnych, przepuść każdy punkt przez sito pytań:

  • czy mogę je wyeliminować?
  • czy mogę je zautomatyzować?
  • czy mogę je delegować?

Jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie jest możliwe:

  • czy to zadanie może poczekać? Jeśli trzeba zrobić je natychmiast, to wyłącz telefon i skrzynkę e-mail, zamknij drzwi i zrób to.
    Dzięki temu prostemu zabiegowi będziesz bardziej skupiony na naprawdę ważnym zadaniu. (dowiedz się więcej)

81. Wykorzystuj prawo Parkinsona: praca wypełnia cały czas jaki jest na nią przeznaczony.
Joel Runyon, pisarz i przedsiębiorca radzi:

  • nie ładuj laptopa. Będziesz musiał zakończyć pracę przed wyczerpaniem baterii
  • pracujesz w pobliżu kawiarni? Postanów, że skończysz pracę z chwilą zamknięcia lokalu
  • zdecyduj, że daną sprawę (służbową czy prywatną jak np. trening) załatwisz np. do godz. 10
  • obiecaj przyjacielowi pieniądze jeśli nie zakończysz zadania w terminie

(dowiedz się więcej)

82. Jak oswoić lęk?

Oto sposób Tima Ferrissa. Wypisz na kartce najgorsze rzeczy jakie mogą Ci się przytrafić jeśli podejmiesz działanie. Np. chcesz zmienić pracę. Najgorszy scenariusz, który przychodzi Ci do głowy? Dobrze, masz go. Teraz zastanów się – czy to doprowadzi do ruiny Twoje finanse, zdrowie lub reputację? Może straty nie będą poważne i jest sposób żeby szybko je odrobić?

To skuteczny sposób na ocenę ryzyka jeśli nie masz szczegółowych informacji i/lub czasu na dogłębną analizę. (dowiedz się więcej)

83. Skoncentruj się raczej na procesie, czyli drodze, a nie celu do którego zmierzasz.

Skup się na prostych działaniach i zmniejsz stres poprzez koncentrację na codziennym procesie i trzymaniu się harmonogramu, zamiast zamartwiać się o wielkie, zmieniające życie cele – radzi James Clear. Wtedy będziesz się doskonalił, miał radość z tego, co robisz i zbliżał się do celu bez zbytniego myślenia o nim.

(dowiedz się więcej)

84. Ostrożnie dziel się swoimi planami i celami z innymi ludźmi.

Wielokrotnie przeprowadzane testy psychologiczne dowodzą, że dzielenie się waszymi celami i ambicjami z innymi prowadzi do obniżenia chęci  realizacji zamierzeń – podkreśla Derek Sivers.

Kiedy opowiemy o swoich celach przyjaciołom, to prawdopodobnie pochwalą nas (przecież po to wynaleziono przyjaźń). Psychologowie nazwali to rzeczywistością społeczną. Nasz mózg zostanie niejako oszukany – poczuje, że cel został już osiągnięty.

Sivers tłumaczy: odczuwając satysfakcję z rzekomego sukcesu jesteśmy coraz mniej zmotywowani do podejmowania niezbędnego wysiłku koniecznego do faktycznej realizacji wyzwania. (dowiedz się więcej)

85. Notuj codziennie, jakie trzy nowe rzeczy poszły Ci dobrze i za które jesteś wdzięczny. Wiem, brzmi naiwnie. Jednak badacze dowodzą, że taki nawyk zwiększy Twoje poczucie szczęścia. (dowiedz się więcej)

86. Spisuj wspaniałe wspomnienia. Wspomnienia mogą być potężnym źródłem szczęścia. Nostalgia wzmacnia poczucie sensu życia – sugeruje sześciu badaczy w piśmie „American Psychological Association”. (dowiedz się więcej)

87. Kto jest Twoim bohaterem? Pomyśl o swoim ulubionym bohaterze książkowym, filmowym, postaci historycznej lub żyjącej. Na kim chciałbyś się wzorować, kim chciałbyś być, kto imponuje Ci skutecznością działania, zaradnością, mądrością itp.

Kiedy podczas czytania „zatracasz się” w świecie fikcyjnych bohaterów, możesz zmienić swoje zachowanie i poglądy, żeby się do nich dopasować – twierdzi psycholog Lisa Libby, profesor z Ohio State University (szczególnie jeśli historia opowiadana jest w pierwszej osobie).

(dowiedz się więcej)

motywacja do

88. Masz kłopot z koncentracją podczas pracy, rozprasza Cie zbyt wiele otwartych kart na monitorze. Bardzo proste rozwiązanie: włącz tryb pełnoekranowy. (dowiedz się więcej)

89. Nowa gra: możesz mieć na telefonie tylko jedną aplikację związaną z mediami społecznościowymi. Tylko jedną. Wbrew pozorom nie jest to tak trudne, jak się wydaje, a zmniejsza mroczne siły, które pożerają Twoją uwagę, energię i czas.

90. Doceniaj banalne prawdy. Czasem to, co może uzdrowić nasze życie wydaje się zbyt proste. Często nie przywiązuję wagi do stwierdzeń, które słyszałem już tak wiele razy, że wpadają mi do głowy jednym uchem, a wypadają drugim („Jedz mniej, a ćwicz więcej” lub „Jedz więcej warzyw”).

Tajemnice życia ukryte są między słowem „banał”. Kiedy usłyszysz coś, co wydaje ci się banalne, to nadstaw uszu i posłuchaj uważnie. Jakie rady ignorujesz, bo myślisz, że są oklepane lub szablonowe? Czy możesz je przetestować w życiu? – pyta Tim Ferriss w swojej najnowszej książce „Tools of Titans”.

(dowiedz się więcej)

91. Łatwiej unikać pokus niż z nimi walczyć polegając na swojej słabej silnej woli. (dowiedz się więcej)

92. Choć bierny odpoczynek nie gwarantuje dobrego samopoczucia, często wybieramy “leniuchowanie”, bo nie kosztuje żadnego wysiłku. Łatwiej przeglądać Facebooka niż przełamać się i pójść na rower lub siłownię czy poczytać coś wartościowego. Bezczynność sprawia, że czujemy się nieszczęśliwi. Ludzie pasywnie spędzający wolny czas, np. na oglądaniu telewizji, rzadko czując efekt “flow” (uskrzydlenia), w przeciwieństwie do np. uprawiających sport.

Tylko brak wyobraźni lub brak energii stoi na przeszkodzie, żeby każdy z nas stał się poetą lub muzykiem, wynalazcą lub odkrywcą, naukowcem-amatorem, artystą czy kolekcjonerem – przekonuje Mihály Csíkszentmihályi.

(dowiedz się więcej)

93. Zadbaj o wyśmienity początek dnia. Sprawdź listę 100 rzeczy, który możesz zrobić, żeby dobrze zacząć jutrzejszy dzień.

94. Kim jesteśmy definiują nas bardziej nawyki niż marzenia – zauważył pisarz Scott Berkun.

Badacze obliczyli, że ok. 40 proc. naszych codziennych czynności wykonujemy nawykowo czyli na autopilocie. Masz więcej dobrych nawyków, czy tych, które uwierają Cię, ciągną w dół lub nawet niszczą zdrowie, psują samopoczucie i relacje z innymi ludźmi?

(dowiedz się więcej)

95. Jak dobrze zdecydować, kiedy wydarzy się coś niespodziewanego? Charles Duhigg w “Mądrzej, szybciej, lepiej” podpowiada: wyobraź sobie kilka wariantów przyszłości, a potem spróbuj określić, które z nich są najbardziej prawdopodobne i dlaczego:

  • wyobraź sobie różne scenariusze przyszłości (także sprzeczne)
  • przywołaj swoje doświadczenia oraz ewentualnie wykorzystaj wskazówki osób, które zrobiły, to nad czym się zastanawiasz
  • spójrz na problem z różnych perspektyw

Duhigg zauważa: nie wybierzemy trafnie, jeśli nie nauczymy się przepowiadać przyszłości, a do tego potrzebujemy „przerobić” odpowiednio wiele sukcesów i porażek (unikniesz ulegania swoim pobożnym życzeniom).

(dowiedz się więcej)

96. Jeśli chcesz szybko nauczyć się podstaw jakiejś umiejętności zastanów się: Jakie jest najprostsze lub najłatwiejsze działanie, które może przynieść Ci największe efekty? Które elementy umiejętności są absolutnie niezbędne i musisz się ich nauczyć?

Innymi słowy: Na jakich 20 proc. umiejętności musisz się skupić, żeby mieć 80 proc. efektów (zasada 80/20)?

(dowiedz się więcej)

97. Sposób noblisty Richarda Feynmana na zrozumienie najtrudniejszego zagadnienia:

  • wybierz temat, zagadnienie, problem, który chcesz poznać
  • wyobraź sobie, że musisz przekazać posiadaną wiedzę “zielonej” osobie – wypisz ją w punktach lub przygotuj “wykład”
  • za każdym razem kiedy utkniesz, nie wiesz, jak coś wytłumaczyć lub po prostu brak Ci wiedzy – zapisz to w notesie. Potem uzupełnij wiedzę i dopisz odpowiedni punkt do swoich notatek
  • upraszczaj język oraz twórz analogie zrozumiałe dla odbiorcy

(dowiedz się więcej)

 

98. Zamiast starać się odzyskać motywację (bywa, że to diabelnie trudne zadanie) lepiej skoncentruj się na czymś innym: jak najbardziej ułatwić i uprościć działanie, na którym Ci zależy. Motywacja ma jedno zadanie – pomóc robić nam trudne rzeczy. Kiedy coś nie jest trudne, nie potrzeba motywacji. Szukasz motywacji, żeby zaglądać na Facebooka lub obejrzeć odcinek ulubionego serialu?

O wiele skuteczniej jest sprawić, żeby zadania było łatwiejsze niż starać się zwiększyć czyjąś motywacją – tłumaczy Anthony Wing Kosner z „Forbesa”.

(dowiedz się więcej)

99. Przed Tobą trudna decyzja. Jeśli masz czas na zastanowienie, skorzystaj z listy kontrolnej przygotowanej przez Erika Larsona w Harvard Business Review.

Podejmowanie decyzji, to trudna robota. Mamy silną emocjonalną tendencję, żeby po prostu zdecydować i iść dalej – zauważa Larson. A coraz większa ilość informacji i nasza irracjonalna natura wcale zadania nie ułatwia.

  • zapisz pięć swoich istniejących celów/priorytetów na które wpłynie ta decyzja. Skupisz się na tym, co jest ważne i unikniesz pułapki racjonalizowania podjętych już decyzji
  • zapisz 3-5 realistyczne alternatywy
  • zapisz jakie najważniejsze informacje pominąłeś
  • zapisz jaki wpływ na Ciebie i otoczenie będzie miała za rok ta decyzja
  • poproś o opinię przynajmniej dwie, ale nie więcej niż sześć osób, które mogą być zainteresowane Twoją decyzją. Spojrzenie z różnych perspektyw zniweluje wpływ uprzedzeń, które już masz
  • zapisz, co postanowiłeś. To pomoże Ci w realizacji decyzji (dowiedz się więcej)
  • po pewnym czasie od podjęcia decyzji i realizacji postanowienia, sprawdź czy wszystko idzie zgodnie z Twoim zamierzeniami. W razie potrzeby wprowadź korektę

100. Wyłącz Wi-Fi, pozbędziesz się uczucia, że brak Ci czasu. Badanym ludziom, którzy cały czas są on-line, wydawało się, że minęła godzina choć w rzeczywistości upłynęło tylko 50 minut. Czuli się bardziej zestresowani niż „odłączone” osoby – myśleli, że „stracili” więcej czasu.

Kiedy tempo życia wzrasta, kurczy się subiektywne poczucie dostępnego czasu. To wywołuje w nas poczucie presji czasu – tłumaczy psycholog Aoife McLoughlin.

(dowiedz się więcej)