
Setny wpis na MotywacjaDo! Niech strzelą korki od szampana! Wspaniała okazja, przygotowałem więc dla Was zestaw 100 trików, taktyk i dobrych pomysłów – wszystko, co najlepsze przez te 3 lata znalazło się na MotywacjaDo. Dziś zestaw pierwszych 50. Na końcu każdego punktu jest link do tekstów z których dowiecie się więcej o interesującym Was temacie. Przyjemnego czytania i korzystania!
1. Jeśli możesz zrobić coś w 2 minuty, zrób to bez odkładania na przyszłość – radzi David Allen, twórcy systemu GTD. Świetny sposób na walkę z prokrastynacją. Zazwyczaj trzeba trochę czasu i wprawy, żeby wszedł w krew. Szczególnie jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do odwlekania spraw szybkich i łatwych do wykonania. (przeczytaj więcej)
2. Spróbuj metody Pomodoro czyli przepysznego sposoby na skoncentrowaną i efektywną pracę. Dzięki niej łatwiej znajdziesz stan flow (zanurzenia w tym co robisz). W skrócie: pracuję nad jedną rzeczą przez ok. 25 minut, a potem mam 5 minut przerwy. Po 3-4 takich sesjach robię ok. 20 minutowy odpoczynek.
Na początku było mi trudno: rozpraszał smartfon, mejle, Facebook i naturalna skłonność do robienia kilku rzeczy na raz. Jednak po pewnym czasie zauważyłem, że dzięki Pomodoro kończę zadania szybciej, lepiej je wykonuję i mniej się męczę. Zacznij od 10 minut, żeby ułatwić sobie wsiąknięcie w tą metodę. (przeczytaj więcej)
3. Wypij szklankę wody po wstanie z łóżka. Po całej nocy organizm jest odwodniony. Kilka łyków wody (z dodatkiem soku z cytryny jeśli lubisz) to najprostszy sposób, żeby pomóc sobie dobrze zacząć dzień. (przeczytaj więcej)
4. Zrób rano coś, co sprawi Ci przyjemność. Dzięki temu zaczniesz dzień pozytywnie nastawiony. Fajnie też kłaść się wieczorem do łóżka wiedząc, że rano czeka Cię przyjemność. Co wybrać? Wszystko zależy od tego, co lubisz oraz naturalnie ile masz czasu. Nawet kilka minut przed pracą wystarczy, żeby np. posłuchać ulubionej muzyki lub przeczytać stronę powieści. Jadąc do pracy możesz włączyć audiobuka w samochodzie. Ja kiedyś przed wyjściem do pracy biegałem, teraz czytam. (przeczytaj więcej)

5. Blokuj zadania, które są podobne lub masz do zrobienia w podobnym miejscu/czasie. Np. w pracy poświęcam jeden blok na rozmowy telefoniczne czy odpisuję/kasuję/archiwizuję mejle, a wracając z treningu robię zakupy wysyłam paczkę, wypłacam pieniądze lub oddaję książkę do biblioteki – teoretycznie pomysł bardzo prosty, ale kiedyś różnie u mnie z tym bywało…Dzięki blokowaniu zadań oszczędzisz czas, energię i pieniądze (np. na paliwo). (przeczytaj więcej)
6. Zjedz największą żabę – zrób najtrudniejsze/najważniejsze zadanie – na początku dnia. Dlaczego? Większość ludzi – wśród nich i ja – ma najwięcej energii przed południem – 2-3 godziny wkrótce po wyłączeniu budzika. Potem rośnie zmęczenie i szanse, że wypadnie do zrobienia coś nieprzewidzianego i pilnego choć niekoniecznie super istotnego. Tymczasem możesz mieć już rano zrealizowane zadanie, które posuwa Twoje najważniejsze sprawy do przodu lub rozwiązuje bolesne problemy. (przeczytaj więcej)
7. Chcesz być od ręki lepszy w pracy (i do zniesienia w domu)? Wysypiaj się. OK, wszyscy o tym wiedzą, każdy kiwa głową, uśmiecha się, bo kto ma czas na sen? Bądź jednym z tych nielicznych, którzy dbają o zdrowie i mają potężną energię do działania. 8-9 godzin snu na dobę i poczujesz różnicę! Sam wciąż nad tym pracuję – traktuję, to jako ideał do którego dążę. Jak to często bywa, natychmiastowa przyjemność – np. obejrzenie dwóch kolejnych odcinków “Gry o Tron” choć jest już godz. 24 kusi bardziej niż perspektywa lepszego samopoczucia i większej energii następnego dnia (czu;o korzyść odroczona). (przeczytaj więcej)
8. Na godzinę przed położeniem się do łóżka odłóż smartfona, tablet, laptop (tak zaleca amerykańska National Sleep Foundation). Ich ekrany emitują niebieskie światło, które utrudnia zaśnięcie i/lub sprawia, że gorzej się wyśpisz. Jeśli nie możesz powstrzymać się przed korzystaniem z telefonu w łóżku, zmień litery w telefonie na jasne, a tło na ciemne. To zdecydowanie zredukuje emisję niebieskiego światła. A może dobrym rozwiązaniem jest zostawić na noc telefon w poza sypialnią? (przeczytaj więcej)

9. Zaprojektuj swoje otoczenie w domu i pracy, tak żeby wszechświat sprzyjał Twoim planom. Zbyt dużą wagę przywiązujemy do silnej woli, a zbyt małą do swojego otoczenia. Tymczasem nader często robimy, to co robimy, bo wpływa na nas otoczenie. Postaw na biurku butelkę z wodą – zmniejszysz szanse, że sięgniesz po kolorowy, słodki napój. Miej pod ręką miskę z migdałami, orzechami, rodzynkami – sięgniesz po nie zamiast czipsów i ciastek. Ukryj na telefonie ikony aplikacji, które kradną Ci zbyt wiele czasu – nieco rzadziej do nich zajrzysz.
Niech zachowanie na którym Ci zależy będzie choć trochę łatwiejsze, a to z którym walczysz trudniejsze. (przeczytaj więcej)
10. Dbam, żeby kończyć dzień z “czystym kontem”. Usuwam zbędne rzeczy z pulpitu na komputerze, sprzątam biurko z przedmiotów, które zgromadziły się przez cały dzień, czytam/usuwam/archiwizuję mejle. Nie zawsze udaje się w 100 proc. (skrzynka pocztowa!), jednak staram się :). Tal ułatwiam sobie start w kolejny dzień. (przeczytaj więcej)
11. Pracuj nad jednym, tylko jednym nawykiem dziennie. W ten sposób zwiększysz swoje szanse na to, że działanie wejdzie Ci w krew. Cały czas kusi mnie, żeby równocześnie zabrać się za dwie, a nawet trzy sprawy. Jednak już zmiana jednego zachowania wymaga często dużego wysiłku i skupienia. Nie chce zwiększać ryzyka porażki. (przeczytaj więcej)
12. Kolejny dzień planuję wstępnie wieczorem (orientuję się, co będzie najważniejsze do zrobienia), a szczegółowy plan rozpisuję rano (a raczej rozrysowuję). (przeczytaj więcej)
13. Prowadź dziennik na papierze lub elektroniczny, zapisuj, co poszło dobrze, co źle, co chcesz zmienić, zrobić w przyszłości. (przeczytaj więcej)
14. Krew mnie zalewa, kiedy pomyślę ile obiecujących pomysłów straciłem, bo o nich zapomniałem. Teraz noszę przy sobie notatnik i staram się od razu wszystko notować. Oczywiście jeśli wolisz skorzystać z np. w smartfona to nic nie stoi na przeszkodzie. Najważniejsze, żeby mieć zaufane miejsce na utrwalenie myśli, które często pojawiają się znienacka. (przeczytaj więcej)
15. Trwała i skuteczna motywacja pochodzi z wewnątrz. Zdobędziesz ją jeśli zobaczysz postępy w tym, co robisz, sam masz duży wpływa na to czym się zajmujesz i wierzysz, że Twoje działanie ma większy sens/wyższy cel. (przeczytaj więcej)
16. Kto kradnie Ci czas? Przecież cały czas nam go brakuje…
Kiedy znajdziesz coś, co cię pasjonuje, rezygnowanie z drugorzędnych spraw może być pożyteczne, bo uwolni czas potrzebny na najważniejszą sprawę. Kiedy tylko żałujesz, że nie masz więcej czasu, więcej pieniędzy itp., rezygnacja z drugorzędnych spraw może być jedyną odpowiedzią – stwierdza Eric Barker, autor “Barking Up the Wrong Tree”.
Podziel kartkę papieru na pół (patent z “Asian Efficiency”). Na górze zapisz 5 aktywności, które najbardziej cenisz w życiu. Na dole zanotuj 5 aktywności, które pochłaniają najwięcej Twojego czasu (poza snem). Już widzisz … Możesz też dokładnie zbadać, co w RZECZYWISTOŚCI pożera Twój czas.
Przez tydzień notuj swoje działania. Najlepiej, co godzinę. Nie polegaj na omylnej pamięci. Dokąd prowadzi Cie Twoja aktywność? Tam gdzie chcesz zajść? Zauważ: to będzie przygnębiające doświadczenie. Zapewniam Cie, że marnujesz więcej czasu niż myślisz (sam tak miałem – rp) – ostrzega Barker. (przeczytaj więcej)
17. Każdego dnia staram się znaleźć Jedną Rzecz do zrobienia. Taką, której wykonanie sprawi, że wszystko inne stanie się nieważne lub łatwiejsze (gorąco polecam książkę Gary’ego Kellera “Jedna rzecz”). (przeczytaj więcej)
Obejrzyj w skrócie o co chodzi z Jedną Rzeczą
18. Wyłączyłem powiadomienia o przychodzących mejlach czy wiadomościach na FB. Dzięki temu jestem bardziej skoncentrowany, szybciej i lepiej wykonuję swoje zadania. Bardzo polecam jeśli Twoja praca na to pozwala. (przeczytaj więcej)
19. Mój sposób na skrzynkę mejlową: sprawdzam ją mniej więcej co godzinę. Nic ważnego i pilnego nie umknie mojej uwadze i mogę się skoncentrować na ważnej sprawie nad którą pracuję. Możesz spróbować tej metody, jeśli oczywiście Twoja praca nie wiąże się z ciągłym monitorowaniem, co wpada do skrzynki pocztowej (przeczytaj więcej)
20. Media społecznościowe. Trudny temat. Facebook czy Instagram są tak zaprojektowane, żebyśmy jak najczęściej do nich zaglądali. To oczywiście rujnuje naszą koncentrację i zdolność do efektywnej i głębokiej pracy. Wykorzystuję teraz do pracy Facebooka (m. in. prowadzę fanpejdże) więc jestem na niego skazany. Jednak robią sobie w ciągu dnia przerwy podczas których wyłączam serwis. Wcześniej FB i Twittera przeglądałem w nagrodę za wykonaną pracę, np. po zakończeniu sesji Pomodoro. (przeczytaj więcej)
21. Zdradzę Ci pewny sposób na to, żeby mieć więcej czasu. Wiem, że dla wielu – jestem wśród nich – może być czasem bolesny…Trzeba wstawać 1-2 godziny wcześniej niż zazwyczaj. Dzięki temu zyskasz 60-120 lub więcej minut dla siebie. Ten sposób z powodzeniem stosują np. mamy samotnie wychowujące dzieci – mogą sporo zrobić zanim będą musiały zając się swoimi pociechami. (przeczytaj więcej)
22. Podczas pracy pamiętam o krótkich przerwach. To jeden z najlepszych (i niedocenianych!) sposobów, żeby wytrwać do końca dnia w niezłej formie. Po 25-30 minutach przed komputerem, wstaję i przez 5 minut zajmuję się czymś innym, pracuję w domu, więc np. robię pranie, jedzenie, prasuję, pakuję torbę na siłownię. Jeśli pracujesz w biurze, to możesz po prostu wyjrzeć przez okno, wyjść przed budynek, napić się wody w kuchni, zadzwonić do rodziców/babci/partnerki itp. (przeczytaj więcej)
23. Dlaczego tak trudno zacząć i wytrwać w regularnym ćwiczeniu, zdrowszym jedzeniu, bieganiu itp.? Bo to najczęściej oznacza wielkie zmiany, zmuszanie się, wysiłek i rewolucję w naszym życiu. Może być jednak inaczej. Ja zaczynam od małych kroków. I jak na siłowni, stopniowo zwiększam “obciążenie”. W ten sposób nie zniechęcam się, a po pierwszych sukcesach zyskuje motywację do dalszego działania. Chcesz biegać? Najpierw przejdź 100 metrów. Medytować? Spróbuj od 3-5 minut. Więcej czytać? Czytaj codziennie po 10 minut. (przeczytaj więcej)
24. Negatywne, niepotrzebne, niewiarygodne – taka jest większość informacji, które docierają do nas z portali internetowych, telewizyjnych czy radiowych wiadomości. Wiem, bo sam prawie 20 lat pracowałem w mediach. Warto robić sobie informacyjny detoks. Serio, nic nie stracicie, jeśli nie ominą was poranne newsy w radiu lub TVN24 o katastrofie lotniczej w Kolumbii, kolejnej pyskówce polityków czy samochodowym karambolu we Francji. Wręcz przeciwnie: uniknięcie nasiąkania negatywnymi treściami i zachowacie pozytywne nastawienie. (przeczytaj więcej)
Photo by Elijah O’Donell on Unsplash
25. Luksus na który mogę sobie pozwolić, kiedy pracuję w domu – drzemka regeneracyjna. Najczęściej wczesnym popołudniem. Zamiast pić kawę lub przysypiać nad klawiaturą, kładę się do łóżka na 30 minut. Jeśli możesz, to gorąco polecam – jasny umysł, lepsze pomysły i samopoczucie gwarantowane! (przeczytaj więcej)
26. Kuloodporny sposób, żeby zwiększyć swoje szanse na wykonanie zadania. Działa znakomicie u np. narkomanów na odwyku, czyli ludzi z chronicznym problem z realizacją zamierzeń. Jego skuteczność potwierdzają 94 badania (i moje doświadczenie). Zdecyduj konkretnie co, gdzie i kiedy zrobisz:
- w środę o godz. 18 pójdę na siłownię
- jak zadzwoni alarm ustawiony na komórce na godz. 19, odkładam wszystko i idę poczytać dziecku
- odwiedzę rodziców w niedzielę o godz. 16 (przeczytaj więcej)
27. Jeśli mówisz czemuś lub komuś “tak”, to jednocześnie mówisz “nie” innej sprawie/osobie, która może być dla Ciebie o wiele ważniejsza. Dlatego warto nauczyć się grzecznie i skutecznie odmawiać. Badacze dowiedli, że zamiast odpowiedzieć “nie mogę” lepiej mówić “nie robię tego”. Wtedy masz większe szanse m. in. uciąć dalsze namawianie. (przeczytaj więcej)
28. Staram się nie zaczynać dnia od przeglądania skrzynki pocztowej. Najpierw robię to, co jest ważne dla mnie w pracy czy życiu osobistym, a dopiero potem zajmuję się tym, co narzucają mi inni np. w mejlach. Oczywiście Twoja praca może w dużym stopniu wiązać się z korespondencją elektroniczną. Jeśli jest inaczej, to warto zmienić nieco perspektywę. Skupić się na tym, co jest najważniejsze w dłuższym czasie. Najpierw zabrać się np. za projekt, który zmieni Twoją pozycję w firmie, a nie trwonić cenny czas i energię na listy (głęboka praca kontra praca powierzchowna). (przeczytaj więcej)
29. Zostawiaj wolne miejsce w planie dnia. Np. 30 lub 60 minut między spotkaniami, zakończeniem pracy, a treningiem, odebraniem dzieci ze szkoły, a wyjściem na zakupy. Zaoszczędzisz sobie stresu, frustracji i niechybnej klęski. (przeczytaj więcej)

30. Najtrudniej jest zacząć, a potem wytrwać, wiadomo. Kiedy mam problem ze startem, oszukuję mózg metodą 5 minut. To proste: mówisz sobie, że będziesz coś robił tylko 5 minut. To tylko chwila, żaden problem. Kiedy zaczniesz już coś robić, zazwyczaj nie skończysz po 5 minutach. Zauważysz, że Twoja zadanie wcale nie jest takie trudne/nudne/niewdzięczne, a może nawet jego wykonywanie sprawia Ci przyjemność. (przeczytaj więcej)
31. Kiedy chcesz nabrać nowego, dobrego nawyku, masz dwie możliwości. Zacząć od śmiesznie małego pierwszego kroku i stopniowo, po pewnym czasie, zwiększać trudność (sposób Leo Babautty) lub pozostać przy pierwszym kroku – B. J. Fogg przekonuje, że drobny nawyk sam zmieni się w “duże” zachowanie. Obie metody mają swoich zwolenników. Sprawdź, który sposób bardziej Ci odpowiada. (przeczytaj więcej)
32. Najprostszy sposób na kreatywność, nowe pomysły i pobudzenie mózgu: wykorzystanie przypadkowych słów. To trik, który zaczerpnąłem z myślenia lateralnego Edwarda de Bono. Otwierasz dowolną książkę w dowolnym miejscu i wybierasz pierwszy rzeczownik na stronie. Zestawiasz go ze swoim problemem i czekasz na świeże pomysły!
Przykład de Bono – potrzeba nowych pomysłów w sprawie kopiarek. Losowo wybrane słowo to „nos”. Mamy więc „kopiarka – nos”. Nos sugeruje zapach. Jakie zalety może mieć zapach (robimy tzw. „krok do przodu”)? Pada pomysł: można tak skonstruować kopiarkę, że będzie wydzielała w razie uszkodzenia różne zapachy, w zależności od tego, który element się zepsuje Gdy xero nie chce działać wystarczy je powąchać i już wiadomo, co uległo awarii. Metoda służy do generowania pomysłów, które dopiero później krytycznie ocenisz. (przeczytaj więcej)
33. Nasyp do słoja najpierw piasek, a potem nie zmieścisz w nim kamieni. Wrzuć najpierw kamienie, a miejsce na piasek też się znajdzie. Zaczynam planowanie dnia od … pełnej listy zadań do wykonania. Na liście “to – do” umieszczam najpierw 1-2 bardzo ważne rzeczy do zrobienia. Potem szukam miejsca na kolejne 1-2 zadania. Mam pewność, że nigdy nie zabraknie mi czasu na naprawde istotne sprawy. (przeczytaj więcej)
34. Nie szukaj motywacji w wystąpieniach mówców motywacyjnych. Są błyskotliwe, czasem porywające, ale działają na krótką metę. Emocje opadają, chęci znikają. Nikt nas nie wyręczy – trwała i silna motywacja drzemie we wnętrzu każdego z nas i tam należy jej szukać. Kompas znajdziesz w punkcie niżej. (przeczytaj więcej)
35. Odnoś sukcesy, nawet drobne, ale regularnie – zyskasz motywację do dalszego działania.
Kiedy stajesz się w czymś coraz lepszy, dostajesz wielki zastrzyk odnawialnej energii. Dlatego wybieraj aktywność, którą możesz stale doskonalić – radzi Daniel Pink. Dążenie do mistrzostwa, to jeden trzech sposobów na głęboką motywację (obok możliwości decydowania o swoich działaniach i znalezieniu większego celu). (przeczytaj więcej)

36. Wyznacz cel i zapomnij o nim. Paradoks? Staram się koncentrować na procesie – działaniach, które, krok po kroku prowadzą mnie do celu. Skupiam się na tym, co mam zrobić dziś. Potem cieszę się z tego małego sukcesu. Kiedy zbytnio skupiamy się na celu, nie tylko tracimy całą przyjemność z małych zwycięstw. Ryzykujemy, że po jego osiągnięciu możemy stracić całą chęć do działania (tak miałem po przebiegnięciu maratonu). (przeczytaj więcej)
37. Chcesz zrealizować marzenia? Stosuj WOOP. To prosta, bardzo skuteczna metoda polecana przez badaczy, którą nieraz przetestowałem na sobie. Oto przykład zastosowania:
- Wish (jakie masz marzenie?) – “Chcę lepiej wyglądać i być zdrowsza”
- Outcome (jaki chcesz osiągnąć efekt?) – “Chcę ważyć 10 kg mniej”
- Obstacle (co może stanąć Ci na przeszkodzie?) – “No cóż, uwielbiam słodycze”
- Plan (zaplanuj działanie) – “Robiąc zakupy w sklepie, zamiast ciastek i czekolady wezmę suszone owoce
38. Efekt świeżego startu może Ci pomóc w zmianie. “Od Nowego Roku będę trzy razy w tygodniu chodzić na siłownię”; “Od poniedziałku będę palić jednego papierosa dziennie mniej”; “1 września zapiszę się na kurs języka angielskiego”. Takie postanowienia mają sens. Oczywiście, potem trzeba jeszcze wytrwać…(patrz punkty 23 i 44). (przeczytaj więcej)
39. Wykorzystuj siłę drobnych nawyków. To one każdego dnia, w niewidoczny sposób zmieniają nasze życie na lepsze lub gorsze. Każdy z nas jest sumą drobnych nawyków. Pomyśl, co chcesz zmienić w swoim życiu → stwórz nawyk → polub to, co robisz (nawyk nie powstanie bez nagrody). (przeczytaj więcej)
40. Używaj myślenia “pre mortem” – staraj się przewidzieć, co pójdzie źle przed planowanym przez siebie działaniem. Kiedy będziesz miał taką mapę pola minowego możesz przygotować plan awaryjny czyli zastosować bardzo skuteczną metodę “if…then…” – o niej już za chwilę. (przeczytaj więcej)
41. “If…then…” (“po tym jak…, to…”, “jeśli…., to…”) – niektórzy nazywają to spustami działania. Planujesz działanie lub zachowanie, kiedy coś może pokrzyżować Ci plany. “Po tym, jak wrócę z pracy, przez godzinę będę się bawił z synkiem”; “Jeśli ktoś zaproponuje na deser ciasto, to poproszę o owoce”; “Jeśli zauważę, że mam ochotę przełożyć trudne zadanie na później, to zajmę się nim w pierwszej kolejności”. Takie proste planowanie zdecydowanie zwiększy Twoje szanse na sukces. (przeczytaj więcej)
42. Staram się wykorzystywać w działaniu zdobyte informacje. Lepiej wypisać się z klubu kolekcjonerów wiedzy o np. zdrowym trybie życia czy produktywności. Ciągle wyszukiwać nowych diet w sieci, bo chce się schudnąć lub czytać 10 artykuł o tym, jak mieć udany związek. Tymczasem do celu przybliży nas tylko działanie – jedzenie kilku porcji warzyw dziennie czy szczera rozmowa z ukochaną osobą. To często prawdy uchodzące za banalne. Sęk w tym, że działają (choć niewiele osób je wykorzystuje)! (przeczytaj więcej)
43. Jeśli chcesz się nauczyć nowej umiejętności, to najpierw stawiaj na ilość. Powtarzaj daną czynność, powtarzaj i powtarzaj. Potem przyjdzie kolej na szlifowanie umiejętności. (przeczytaj więcej)
44. Chcesz wytrwać w jakimś działaniu? Nie zrywaj łańcucha. Regularnie (często codziennie) powtarzaj wybraną czynność i pod koniec dnia stawiaj “x” w kalendarzu. Po pewnym czasie powstanie łańcuch. Samo spojrzenie na taki łańcuch zmobilizuje Cię do działania – nie będziesz chciał robić przerw czyli go zrywać. Prosty sposób wynaleziony przez utalentowanego komika Jerry’ego Seinfelda. (przeczytaj więcej)
45. Jak czytać więcej? Użyj metody, którą nazwałem 1-5. Czytaj jedną stronę dziennie lub przez 5 minut. Czyli zaczynasz od małego kroku, żeby wypracować fajny i pożyteczny nawyk. A propos, pewien człowiek obliczył, że gdybyśmy zrezygnowali z mediów społecznościowych, to przez rok moglibyśmy przeczytać … 200 książek! (przeczytaj więcej)

46. Kontroluj swój poziom energii. Jak większość ludzi, najwięcej energii mam do godz. 12. Dlatego rano staram się wykonać zadania wymagające świeżego umysłu i dużego zapasu sił. Mniej istotne/nie wymagające kreatywności sprawy czekają do popołudnia. (przeczytaj więcej)
47. Nagradzaj się za nawet najdrobniejsze sukcesy. To warunek, żebyś stworzył dobre nawyki i miał motywację do dalszego działania. Nagrodą może być wszystko: chwila na Facebooku, posłuchanie ulubionej piosenki, obejrzenie odcinka serialu, zjedzenie lodów itp itd. (przeczytaj więcej)
48. Znajdź nawyk, który już masz i spraw, żeby stał się wyzwalaczem działania, które chcesz zmienić w nową rutynę. Np. chcesz zadbać o zdrowie i więcej się ruszać. Zdecyduj, że jutro pójdziesz na 10 minutowy spacer (a nawet 5 minutowy). Połącz to z rutyną, którą już masz. Po południu wychodzisz z psem, wynosisz śmieci lub idziesz do sklepu. Zakotwicz w tym nowe zachowanie czyli spacer.
- Kiedy wyjdę po zakupy, to najpierw pójdę na 10 minutowy spacer
- Kiedy wyjdę z psem, to zrobię 10 minutowy spacer
- Po tym jak wyniosę śmieci, pójdę na 10 minutowy spacer
(przeczytaj więcej)
49. Chcesz pozbyć się złego nawyku? Każdy z nas wie, jakie to trudne. Zamiast próbować go wykorzenić, łatwiej zamienić go na inny. Najlepiej lepszy lub przynajmniej mniej szkodliwym. (przeczytaj więcej)
50. Pieniądze szczęścia nie dają, ale zakupy tak – mawiała Marylin Monroe. Tak na serio, chcesz, żeby pieniądze dały Ci szczęście? Kupuj doświadczenia nie przedmioty, wydawaj pieniądze na innych, zadbaj o więcej drobnych przyjemności, niż nieliczne “duże”, odkładaj konsumpcję na później, pomyśl jak zakupy wpłyną na Twoje codzienne życie, zwróć uwagę, co dało szczęście innym. (przeczytaj więcej)