• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

  • MOTYWACJA DO
  • DLACZEGO RAFAŁ
  • TUTAJ WYSTARTUJ
  • DARMOWE NARZĘDZIA
  • BLOG
  • BONUSY GRATIS
  • JAK ZACZĄĆ ĆWICZYĆ, ODCHUDZAĆ SIĘ I JEŚĆ ZDROWIEJ
You are here: Home / Uncategorized / Twój sukces zależy od drobnostki – pierwszych trzech godzin w pracy

Twój sukces zależy od drobnostki – pierwszych trzech godzin w pracy

6 maja 2017 by Rafał Panas Leave a Comment

sukces w pracy

Poziom Twojej energii zmienia się w ciągu dnia. Naucz się sprytnie wykorzystywać czas, kiedy masz jej najwięcej. W ten sposób zwiększysz swoje szanse na sukces w pracy.

O godz. 9 jesteś innym człowiekiem niż o 15.

Jak Piękna i Bestia.

Rano jesteś w wersji “Piękna” – masz dużo energii i pomysłów. Jeśli dobrze spałeś i dobrze zacząłeś dzień, Twój umysł pracuje na najwyższych obrotach. Nic, tylko starać się o Nobla. O tym, że wyspany będziesz o niebo bardziej efektywny i skuteczny niż większość współpracowników, pisałem w poprzedniej notce.

Popołudniu zmieniasz się w “Bestię”. Poziom Twojej energii spada, jak ceny akcji podczas krachu na giełdzie. Tracisz zapał i jasność myślenia. Zanurzasz się w odmętach Facebooka, docierasz do krańców Internetu. Szczerze mówiąc najchętniej byś się przespał.

Większość z nas ma najwięcej energii rano. Psycholog Ron Friedmann, autor „The Best Place to Work„, mówi o 3 godzinach po przebudzeniu.

Dan Ariely, behawioralny ekonomista z Duke University w Nowym Yorku, wskazuje, że najbardziej produktywni jesteśmy przez 2-2,5 godziny w ciągu dnia – dla większości osób to czas do południa.

Nie jest to czas zaraz po zbudzeniu. Jeśli wstałeś o 7, to będziesz najbardziej produktywny mniej więcej w godz. 8-10:30 – tłumaczy Ariely.

2-3 godziny wkrótce po wyłączeniu budzika. Wtedy masz najwięcej energii, najlepsze pomysły i dużo silnej woli (którą później tracisz na podejmowanie błahych i ważnych decyzji). Potrafisz jasno mówić, myśleć i planować. Bez litrów kawy czy energetyków.

To najcenniejszy czas w ciągu dnia. Możesz go roztrwonić lub wykorzystać do zrobienia rzeczy wymagających koncentracji i skupienia. Takich, które mają znaczenie. 

Często większość z nas zaczyna dzień w pracy od sprawdzenia skrzynki e-mail (lub serwisów społecznościowych – rp). To domyślne zachowanie. Mamy dobre intencje. Chcemy reagować na sygnały od klientów czy współpracowników. Jednak reagowanie, jako pierwsza rzecz rano, jest naprawdę kosztownym działaniem. Nie pozwala nam optymalnie wykorzystać naszych najlepszych godzin – tłumaczy Friedmann.

Friedmann zauważa, że poświęcanie najlepszego czasu w ciągu dnia na reagowanie na priorytety innych osób – tym w gruncie rzeczy jest odpisywanie na mejle – sprawia, że nie jesteśmy tak skuteczni, jak moglibyśmy być. Mamy nastawienie reaktywne zamiast proaktywnego. Czy takie nastawienie ułatwi sukces w pracy? 

Nawet pomijając naturalny spadek energii, lepiej unikać planowania na popołudnie ważnych zadań. Bywa, że szef poprosi Cie żebyś został dłużej w pracy, masz niespodziewaną wizytę przyjaciół lub kogoś z rodziny, dziecko ma dodatkowe zajęcia lub po prostu po całym dniu lecisz z nóg. I diabli biorą Twoje dobre intencje i plany. Często najskuteczniej jest zacząć dzień od zrobienia najważniejszej rzeczy.

(Dowiedz się, jak dobrze i skutecznie planować dzień)

Oczywiście wiele zależy od tego na czym polega Twoja praca. Inaczej możesz wykorzystać początek dnia jeśli prowadzisz szklep on-line, inaczej kiedy jesteś studentem, dziennikarzem, pracujesz w urzędzie, agencji reklamowej czy korporacji finansowej. Niemniej myślę, że w każdym fachu obowiązuje ta sama zasada.

Wyciśnij z początku dnia wszystko, co najlepsze. Nie trać 2-3 najlepszych godzin na działania, które niewiele wnoszą.

To nie jest idealny świat. Nie zawsze daję radę na maksa wykorzystać początek dnia. Jednak trzymam się tej zasady – początek dnia to święty czas zarezerwowany na najważniejsze sprawy wymagające kreatywności i skupienia.

Zaczynam od zestawu porannych rytuałów, a potem piszę (w gruncie rzeczy żyję z opowiadania historii), myślę o najważniejszych sprawach, podejmuję kluczowe decyzje. Ze względu na nowe obowiązki, przez 10-20 minut sprawdzam skrzynkę e-mail i Facebooka, a potem do nich wracam dopiero po wykonaniu najważniejszych zadań. Telefon trzymam z dala od siebie.

Kiedyś byłem bardziej wyrozumiały. Kiwałem głową, kiedy znajomy tłumaczył mi, że jego życie to chaos, bo dzieci, praca, szalone tempo życia itp. Wyrozumiałość przeszła mi, kiedy przeczytałem, jak matka samotnie wychowująca trójkę dzieci i prowadząca dwa biznesy mądrze ułożyła sobie poranek. Wszystko zależy od naszych priorytetów.

Co możesz zrobić rano, żeby mieć niecodzienne efekty i odnieść sukces w pracy?

Podziel się:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Filed Under: Uncategorized Tagged With: Dan Ariely, energia, Facebook, głęboka praca, koncentracja, nawyk, nawyki, odpoczynek, organizacja czasu, poranny rytuał, praca, problemy z koncentracją, produktywność, Ron Friedmann, sen, skupienie, zarządzanie czasem

Primary Sidebar

[FM_form id="6"]

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Log in

Tak, używamy na naszej stronie ciasteczek - dzięki temu działa dla Ciebie sprawniej. Zgadzam się Czytaj więcej
Tak, używamy ciasteczek

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
 

Loading Comments...