
Odkładasz ważne sprawy na później? Bo mi się zdarza. Lubisz emocje czyli działanie na krawędzi dedlajnu, boisz się popełnić błąd lub masz kłopot z podjęciem decyzji? Oto sposoby jak sobie z tym poradzić. Większość z nich wypróbowałem. W moim przypadku zadziałały znakomicie.
1. Sprawdź czy prokrastynacja to twój problem. Tak jeśli poniższe pytania (przygotował je prof. Joseph Ferrari z De Paul University w Chicago) pasują do ciebie:
- myślisz, że zostało ci więcej czasu na wykonanie zadania niż masz go w rzeczywistości
- nie doceniasz ile czasu faktczynie trzeba na wykonanie zadania
- przeceniasz motywację jaką będziesz miał jutro, za tydzień czy miesiąc, kiedy będziesz musiał zakończyć zadanie
- uważasz, że potrzebujesz dobrego nastroju żeby działać
- jesteś przekonany, że żeby odnieść sukces musisz lubić to co robisz
- myślisz, że najlepiej działasz pod presją czasu
2. Rób listę rzeczy do wykonania. Podkreśl na niej najważniejsze sprawy, które najbardziej wpłyną na twoje życie (niekoniecznie są najpilniejsze).

3. Skup się na zrobieniu jednego dni maksymalnie trzech ważnych spraw. Jeśli zaplanujesz ich więcej, to rośnie ryzyko, że wydarzy się coś nagłego i nie będziesz mógł wykonać zadania lub po prostu pod koniec dnia zabraknie ci sił.
4. Ile czasu zajmie ci wykonanie najważniejszych zadań? Przyjmij, że dwa razy dłużej.
5. Skreśl z listy sprawy, kórymi nigdy się nie zajmiesz.
6. Zapisz jakie masz cele. Jeśli będziesz wiedział co i dlaczego chcesz osiągnąć, to rośnie szansa, że nie będziesz chciał zwlekać w drodze do marzeń.
7. Podróż do dużych celów podziel na mniejsze etapy. Będzie łatwiej!
8. Nagradzaj się za dotrzymanie danej sobie obietnicy czyli wykonanie trudnego zadania bez odwlekania.
9. Wypracuj dobre nawyki. Im więcej rzeczy robisz na autopilocie, tym więcej zachowasz energii na szczególnie trudne sprawy.
10. Polegaj na nawykach, a nie na samokontroli. Zasoby silnej woli bardzo łatwo wyczerpać (choć możesz też trenować samokontrolę).
11. Wyśpij się. Im bardziej jesteś zmęczony tym większa szansa, że odpuścisz załatwienie ważnej sprawy
12. Unikaj rozpraszaczy. Sprawdzaj e-maila raz na trzy godziny, a nie co 10 minut. Wyłącz w pracy Facebooka. Nie
wdawaj się w pogaduszki z kolegami lub koleżankami.
13. Stosuj technikę “Jeśli…, to wtedy …”. Będziesz wiedział jak zareagować na przeszkody.
14. Sprawy ważne i trudne lub takie których nie masz ochoty robić (ale musisz) załatwiaj na początku dnia. Wtedy masz jeszcze pełny “bak” silnej woli.
15. Działaj jak prezydent Barack Obama. Wieczorem przygotuj się na kolejny dzień: zaplanuj w co się ubierzesz, co zjesz, włóż do teczki lub torebki papiery na spotkanie, sprawdź o której masz pociąg/autobus itp. Oszczędzisz energię na prawdziwe wyzwania.
16. Stosuj kiedy tylko możesz technikę Pomodoro: 25 minut pracy w skupieniu, 5 minut przerwy. Telefony na które musisz oddzwonić lub e-maile do odpisania załatwisz w jednym lub dwóch 25 minutowych blokach.
17. Daj koledze, żonie lub chłopakowi pieniądze: jeśli nie zrobisz na czas ważnej sprawy, pieniądze
są jego. Możesz też skorzystać ze Stickk (www.stickk.com) – jak nawalisz to pieniądze trafią na partię lub organizację, której nieznosisz (PO, PiS, Ku Klux Klan, Młodzież Wszechpolską czy LAMBDA – niepotrzebne skreślić).
18. Stosuj zasadę 80/20 czyli większość czasu i energii poświęcaj na rzeczy, które sprawiają ci przyjemność, dają radość i poczucie spełnienia, a w innnych działaniach koncentruj się na 20 procentach, które przynoszą największy efekt.
19. I jeszcze raz: czy masz ochotę odkładać na później swoją pasję, sprawy, spotkania, zajęcia, które sprawiają ci nieziemską radość i dają gigantyczną satysfakcję? Prokrastynacja dotyczy często rzeczy, których najchętniej byśmy nie robili w ogóle. Przeczytaj książkę Richarda Kocha i oswój zasadę 80/20.
20. Miej pod ręką banana, jabłko lub inną zdrową przekąskę. Zapewnią ci odpowiedni poziom glukozy we krwi i energię do działania.
21. Wypracuje nawyk uważności: wyłapuj chwile, kiedy masz coś do zrobienia, ale “pstryk!” postanawiasz to odłożyć i zajmujesz się czymś innym. Dzięki temu nauczysz się szybko reagować na pokuse prokrastynacji.
22. Przeczytaj “The Thief of Time”. Dowiesz się czym jest prokrastynacja i jak ją pokonać.
23. Nie zastanawiaj się, nie “międl” w myślach co robić, nie “skradaj się”. Działaj – zrób to co na dziś zaplanowałeś. Kropka.
24. Czy prokrastynacja to twój problem? A może po prostu bierzesz zbyt dużo na swoje barki?
I pamiętaj! Prokrastynacja może być dobra!
Jeśli utknąłeś z jakąś sprawą – po prostu nie wiesz co zrobić dalej – dobrym pomysłem może być odłożenia jej na następny dzień. Zabierzesz się za nią z nową energią i z wypoczętym umysłem.
A Wy jak sobie radzicie z prokrastynacją? Dajcie znać w komentarzach!